zondag 27 juni 2021

Mario's column in Algemeen Dagblad - Haagsche Courant

 Den Haag, 28 juni



Column Mario van der Ende

Algemeen Dagblad – Haagsche Courant

Maandag 28 juni 2021

 

Denkpatroon

 

Animal Farm, de satirische roman van George Orwell, was het favoriete boek dat ik las voor mijn boekententamen Engels. Nog steeds vergelijk ik karakters uit dat boek met mensen of organisaties die macht krijgen of zich die toe eigenen. Want als er een ding duidelijk is dan is het wel dat je mensen of organisaties pas goed leert kennen als zij de macht in handen hebben. 

Weet u nog dat zes weken geleden de voetbalwereld op zijn kop stond toen twaalf Europese topclubs hun plan lanceerden afscheid te nemen van de Champions League om in de nabije toekomst tegen elkaar in een vrijwel gesloten competitie –de Superleague- uit te komen? 

UEFA-president Aleksander Ceferin met in zijn kielzog zijn ja-knikkende meebesturende paladijnen schreeuwden moord en brand. Hij dreigde met hoge geldboetes, schorsingen voor spelers en dat het dozijn topclubs jaren zou worden uitgesloten van Europees voetbal. 

Real Madrid, Juventus en FC Barcelona trokken zich terecht niets aan van deze loze dreigementen en hebben de zaak inmiddels aan het Europees Hof voorgelegd. Het trio krijgt straks te horen dat het volkomen in zijn recht staat zo’n Superleague op te richten omdat Europese wetgeving kartelvorming en het hinderen van vrije concurrentie verbiedt en profvoetbal sinds het Jean-Marc Bosman-arrest uit 1995 juridisch als een economische activiteit wordt beschouwd.

En deze week werd weer eens duidelijk dat de UEFA moeite heeft empathisch in te spelen op gevoelige onderwerpen als homohaat en racisme en er moest zelfs worden vergaderd om aanvoerdersbanden en stadionmuren in de kleuren van de regenboogvlag toe te staan. Toen ik dat hoorde besefte ik opnieuw dat UEFA-bobo’s in hun denkpatroon weinig stappen maken. Want ik vergeet nooit dat ruim 30 jaar geleden tijdens een cursus op Cyprus een UEFA-official mij vroeg of ik wel een kamer met John Blankenstein, de Haagse scheidsrechter die openlijk voor zijn geaardheid uitkwam, durfde te delen.