maandag 22 juni 2026

Mario in Sportnieuws.nl

 Amsterdam, 22 juni

Klare taal over ophef rond scheidsrechter Danny Makkelie voor WK-duel Marokko: 'Wanneer gaat men dat eindelijk begrijpen?'

Aron Kattenpoel Oude Heerink • 22 juni 2026 om 12:55

De FIFA ligt onder vuur na de aanstelling van Danny Makkelie voor het WK-duel tussen Marokko en Haïti. Omdat Nederland en Marokko elkaar mogelijk treffen in de knock-outfase, ontstond er direct discussie over de Nederlandse scheidsrechter. Voormalig-toparbiter Mario van der Ende begrijpt weinig van alle commotie, zo vertelt hij tegen Sportnieuws.nl.

De aanstelling van Makkelie voor het duel tussen Marokko en Haïti zorgde meteen voor flink wat reacties. De reden daarvoor is simpel: Nederland en Marokko kunnen elkaar later in het toernooi treffen in de laatste 32. Mocht Oranje eerste worden in de groep en Marokko als tweede eindigen (of andersom), dan wacht een directe confrontatie.

Ongeloof bij Van der Ende

Volgens oud-toparbiter Van der Ende wordt er te snel getwijfeld aan de integriteit van scheidsrechters. "Mijn eerste gedachte was dat Makkelie niet bepaald de meest beladen wedstrijd heeft gekregen. Haïti is al uitgeschakeld, dus de aandacht zal vooral uitgaan naar het aantal goals dat Marokko maakt. Tóch zag ik allerlei termen voorbij komen als complot, intrige en vooropgezet spel. Ik vraag me af wanneer men gaat begrijpen dat je moet uitgaan van de neutraliteit van scheidsrechters."

'Ik was geen supporter van Oranje'

Van der Ende, die meer dan achthonderd wedstrijden floot in het Nederlandse betaalde voetbal, herkent de discussie uit zijn eigen carrière. Volgens hem zegt de nationaliteit van een scheidsrechter niets over diens onafhankelijkheid. "Het is nog niet eens zeker dat Nederland en Marokko elkaar treffen. En bovendien: Makkelie is misschien Nederlander, maar waarom zou dat iets uitmaken? Dat heeft mij vroeger als scheidsrechter ook nooit in de weg gezeten. Ik was er altijd voor mezelf."

De voormalig toparbiter haalt daarbij voorbeelden aan van zijn eigen ervaringen. "Bij de toernooien van 1994, 1996 en 1998 moest ik naar huis zodra Nederland bij de laatste acht zat. Daar heb ik destijds ook iets van gezegd, want ik vond dat eigenlijk belachelijk. Je bent daar als scheidsrechter namelijk ook om zelf een topprestatie neer te zetten. Ik ben een Nederlander, maar was geen supporter van het Nederlands elftal. Van een toparbiter mag je verwachten dat hij volledig neutraal is."

Kritiek op FIFA-beleid

Van der Ende denkt dan ook niet dat Makkelie bewust iets zou doen om Nederland later voordeel te bezorgen. "Ik ga ervan uit dat Makkelie gewoon een goede wedstrijd wil fluiten, zodat hij zelf ook verder kan komen op dit toernooi. Je gaat als scheidsrechter toch geen discutabele beslissingen nemen als je daarmee je eigen WK in gevaar brengt?", vraagt hij zich hardop af.

Wel vindt de oud-arbiter dat de FIFA zelf deels verantwoordelijk is voor de ontstane discussie. Volgens hem zorgt het aanstellingsbeleid juist voor extra wantrouwen. "Kijk bijvoorbeeld naar Michael Oliver. Die krijgt niet zomaar een wedstrijd met een Europees topland toegewezen. Dan krijg je dus Nederland tegen Zweden, twee landen van hetzelfde continent. Daarmee voedt de FIFA eigenlijk zelf het idee dat scheidsrechters niet neutraal zouden zijn."Volgens Van der Ende zou kwaliteit altijd leidend moeten zijn bij de aanstellingen. "Let maar op: zodra we bij de halve finales en de finale komen, wordt dat hele beleid ineens losgelaten. Terwijl neutraliteit géén discussie zou moeten zijn. Ik gebruik altijd het voorbeeld van de Olympische ijshockeyfinale tussen Canada en de Verenigde Staten. Daar stonden gewoon drie Canadese scheidsrechters op het ijs. Waarom? Omdat dat simpelweg de besten waren. Kwaliteit moet altijd het belangrijkste criterium zijn."

Mario's column in Algemeen Dagblad-Haagsche Courant

Den Haag, 22 juni


vrijdag 12 juni 2026

Mario in Sportnieuws.nl

 Amsterdam, 12 juni

Klare taal over 'black-out' van scheidsrechter bij Mexico - Zuid-Afrika

Klare taal over 'black-out' van scheidsrechter bij Mexico - Zuid-Afrika
i

Scheidsrechter Wilton Pereira Sampaio bij Mexico - Zuid-Afrika. ©Getty Images.

Stel Sportnieuws.nl als voorkeursbron in op Google
Aron Kattenpoel Oude Heerink • 12 juni 2026 om 12:32 / Update: 3 uur geleden

Scheidsrechter Wilton Pereira Sampaio eiste donderdagavond onverwacht een hoofdrol op tijdens de openingswedstrijd tussen Mexico en Zuid-Afrika. De Braziliaanse arbiter deelde liefst drie rode kaarten uit, maar vooral zijn optreden tijdens de on-field announcement zorgde voor opvallende beelden. Oud-topscheids Mario van der Ende keek met verbazing toe.

In de slotfase van Mexico tegen Zuid-Afrika werd Sampaio door de VAR naar het scherm geroepen. De scheidsrechter had een slaande beweging gemist, waarna de videoscheidsrechter vond dat een directe rode kaart op zijn plaats was. Na een korte check trok Sampaio rood voor Zuid-Afrikaan Themba Zwane. Daarna moest hij via een on-field announcement zijn beslissing toelichten aan het publiek en de spelers.

Ongemakkelijke situatie

Dat zorgde voor een nogal ongemakkelijke situatie, omdat Sampaio een complete black-out leek te hebben en zich slechts moeizaam in het Engels kon uitdrukken. Van der Ende wil het voorval niet groter maken dan nodig, al heeft hij wel een duidelijke boodschap voor de Braziliaan. "Het zijn hooguit acht regeltjes. Ze hebben net een trainingskamp van een paar weken achter de rug, dus leer dat toch gewoon uit je hoofd", adviseert Van der Ende met een lach.

"Maar goed, van de 83.000 toeschouwers verstaan er waarschijnlijk 78.000 mensen het niet”, vervolgt hij lachend. Volgens de voormalige toparbiter viel er op het optreden van Sampaio als scheidsrechter zelf weinig af te dingen. “Alle rode kaarten waren gewoon terecht, daar was niets op aan te merken. Je hebt altijd mensen die goed kunnen fluiten, maar minder goed kunnen praten. Alleen hoort dat wel bij het vak”, besluit Van der Ende, die zelf actief was op de WK’s van 1994 en 1998.


dinsdag 9 juni 2026

Mario in Sportnieuws.NL

 Amsterdam, 9 juni

Rel op WK voetbal zorgt voor boosheid bij Nederlandse oud-topscheidsrechter: 'Triest en belachelijk tegelijk'

Rel op WK voetbal zorgt voor boosheid bij Nederlandse oud-topscheidsrechter: 'Triest en belachelijk tegelijk'
i

©Getty Images

Stel Sportnieuws.nl als voorkeursbron in op Google
Rick Kraaijeveld • 9 juni 2026 om 12:58 / Update: 9 uur geleden

De ogen van oud-toparbiter Mario van der Ende vielen bijna uit zijn oogkassen toen hij las dat Somalisch scheidsrechter Omar Artan niet naar het WK mocht. De Verenigde Staten hielden hem tegen toen hij zich meldde bij de douane. Hij zou mogelijk banden hebben met terroristen, waarop de FIFA hem van de lijst haalde. "Dit gaat echt alle proporties te buiten", vindt Mario van der Ende.

Omar Artan is een vooraanstaand scheidsrechter op het Afrikaanse continent. Hij floot in 2025 de finale van de CAF Champions League en floot al meerdere wedstrijden op de Afrika Cup. Hij zou geschiedenis schrijven als eerste Somalische scheidsrechter op het WK totdat hij werd geweigerd in de Verenigde Staten. Volgens de Somalische autoriteiten had hij de juiste papieren, maar volgens Andrew Guiliani van de zogeheten White House Task Force zou hij contact hebben gehad met mogelijke terroristen. Dat vertelde hij althans aan de BBC.

Arbiter geweigerd in Amerika

Somalië staat op de lijst met inreisverboden voor Amerika en daarom kan dit niet los gezien worden van de politieke situatie in Amerika. "Dit is weer een voorbeeld dat politiek en sport onverbiddelijk met elkaar verbonden zijn op dit WK", verzucht Mario van der Ende. "Als je kijkt naar Amerika dat in oorlog is met Iran, zie je dat er alles aan gedaan wordt om de Iranezen toch op het toernooi te krijgen. Als je dan volgt hoe dit gaat, dat gaat alle proporties te buiten", stelt hij.

De voormalige arbiter begrijpt er niets van dat de FIFA zomaar meegaat in het besluit. De voetbalbond haalde Artan onmiddellijk van de lijst met scheidsrechters af toen de Verenigde Staten hem terugstuurde. "Ik neem aan dat de FIFA op de hoogte is van deze procedure en dan krijg je nu zo’n lullige verklaring, een gebruikt theezakje-statement. Ze wijzen naar het verhaal van Amerika en dat hij daarom niet toegelaten wordt", deelt hij zijn ongeloof.

Kritiek op reactie FIFA

"De reactie van de FIFA is triest. Ze staan ervoor dat ze altijd alle bonden en federaties willen betrekken en tevreden houden. Dan heb je nu te maken met een van de meest vooraanstaande arbiters van Afrika en ga je er zo mee om. Ik ben benieuwd of een scheidsrechter een statement maakt, ik denk het niet. Maar als je een collega ziet afvallen door deze reden dan zit er natuurlijk iets niet goed. Dit kan gewoon niet", roept hij zijn oud-collega's op.

De oud-scheidsrechter met veel ervaring in de mondiale top hoopt dan ook op een reactie van de FIFA-baas Gianni Infantino of scheidsrechtersbaas Pierluigi Collina, maar heeft er een hard hoofd in. "Dat zijn ook allemaal diplomaten en politici. De overige scheidsrechters zullen nu ook wel denken: Dat is weer een extra wedstrijdje voor mij. Dus die zullen ook hun mond houden."


zondag 7 juni 2026

Mario's column in Algemeen Dagblad - Haagsche Courant

 Den Haag, 8 juni

Mario in Sportnieuws.nl

 Amsterdam, 6 juni

Oranje Leeuwinnen slachtoffer van nieuwe FIFA-regel, oud-toparbiter verbolgen: ‘Draai maar terug!'

Oranje Leeuwinnen slachtoffer van nieuwe FIFA-regel, oud-toparbiter verbolgen: ‘Draai maar terug!'
i

Jackie Groenen verlaat het veld met hevige pijn. Mario van der Ende begrijpt niets van de nieuwe regel van de FIFA. ©PRO SHOTS, beeldbewerking Sportnieuws.nl.


Stel Sportnieuws.nl als voorkeursbron in op Google
Aron Kattenpoel Oude Heerink • 6 juni 2026 om 10:41 / Update: 20 uur geleden

De Oranje Leeuwinnen voelden vrijdagavond niet alleen de pijn van een late tegengoal waardoor plaatsing voor het WK plots héél ver weg is, maar ook van een veelbesproken nieuwe voetbalregel. Jackie Groenen stond na afloop vol ongeloof voor de camera en daar kan oud-toparbiter Mario van der Ende zich helemaal in vinden. Hij spreekt zich tegenover Sportnieuws.nl uit over de 'vreemde regel van de FIFA'.

Onbegrip over nieuwe regel

Bij ESPN kon Groenen haar frustratie niet verbergen. "Ik probeer heel netjes te blijven, maar, ja... Ik heb hier eerlijk gezegd geen woorden voor. En dat je daarna daarvoor bestraft wordt, eigenlijk, dat je dan aan de kant moet staan. Dat vind ik eigenlijk...", waarna ze haar zin niet afmaakte. "Als je dit tot op de letter wil invoeren, dan is dit hoe het is."

Oud-topscheidsrechter Mario van der Ende begrijpt er op zijn beurt helemaal niets van. Hij noemt de regel, die óók op het WK voetbal voor veel problemen kan gaan zorgen, zelfs compleet onlogisch. "Het is natuurlijk héél vreemd dat je een minuut naar de kant moet, terwijl er een overtreding op jou gemaakt wordt", opent Van der Ende in gesprek met Sportnieuws.nl

'Dat slaat nergens op'

De voormalig topscheidsrechter, die onder meer actief was op twee WK’s en ooit de halve finale van de Champions League floot, snapt er simpelweg weinig van. "Ik snap best dat ze een gele en rode kaart aanhouden, maar je kunt je ook met een onschuldig contactmoment dusdanig blesseren dat je een blessurebehandeling nodig hebt. Dan kan het toch niet zo zijn dat je een minuut moet wachten? Dat slaat nergens op."

Dat Nederland vervolgens direct de rekening gepresenteerd kreeg, maakt het volgens Van der Ende nog wranger. "Dat is een buitenproportionele straf. Jij wordt gestraft, terwijl je tegenstander een overtreding maakt. Laat ze die regel maar terugdraaien, want dit slaat helemaal nergens op", besluit de oud-arbiter.

WK-plaatsing in gevaar

Door de pijnlijke nederlaag tegen Ierland (3-2) heeft Nederland kwalificatie niet langer volledig in eigen hand. De Oranje Leeuwinnen begonnen de interlandperiode nog als koploper van de poule, maar zijn inmiddels teruggevallen naar de derde plaats. Frankrijk gaat aan kop met twee punten meer, terwijl ook Ierland één punt boven Nederland staat.