zondag 16 mei 2021

Mario's column in Algemeen Dagblad - Haagsche Courant

 Den Haag, 17 mei







Basisplaats

 

De KNVB wil dat vrouwen op basis van gelijkwaardigheid, ambitie en individuele kwaliteit hun plaats moeten kunnen vinden in het amateurvoetbal. Daarom wordt het vanaf september voor vrouwen mogelijk om tot en met de Tweede Divisie uit te komen bij de mannen. Een wereldwijde primeur. 

Ik heb respect voor ambitieuze vrouwen en waardeer hoe modeontwerpster Coco Chanel, fotografe Carol Guzy en schilderes Frida Kahlo onze wereld élégance, beeld en kleur hebben gegeven. Ik heb ontzag voor mijn sportheldinnen Steffi Graf, Serena Williams en Katarina Witt en podiumbeesten als Lady Gaga, Bette Midler, Madonna, Jenny Arean en Ellen ten Damme. Hoe zou de filmwereld er uit zien zonder Meryl Streep, Nicole Kidman, Catherine Deneuve en Michelle Pfeiffer? Ik ben fan van de stemmen van Anouk, Anita Meyer, Gladys Knight, Amy Winehouse, Patricia Kaas, Maria Callas, Dusty Springfield en Wende Snijders, bewonder de schoonheid van Doutzen Kroes, Laetitia Casta en Linda Evangelista en apprecieer het werk van Annie MG Schmidt. Met regelmaat wens ik het betaald voetbal scheidsrechters toe die net zo stevig in de schoenen staan als de politieke rotsblokken Aletta Jacobs, Angela Merkel, Emmeline Pankhurst, Eva Perón, Indira Gahndi, Neelie Kroes, Jacinda Arden, Marga Klompé, Wilhelmina Drucker en Margaret Thatcher. Mijn petje neem ik af voor de scheikundige Marie Curie, filosofe Simone de Beauvoir en de Nobelprijswinnaressen Nadia Murad Basee, Louise Glück en Carol Greider. Voor de prima ballerina’s Olga de Haas en Margot Fonteyn maak ik een diepe buiging. 

En ik bewonder de moed van de kosmonaute Valentina Teresjkova, burgerrechtenactiviste Rosa Parks, Jeanne d’Arc, verzetsheldin Hanny Schaft en de wilskracht van sportvrouw Bibian Mentel. Maar waarom schiet mij nu maar geen naam te binnen van een voetbalvrouw, die volgend seizoen op kwalitatieve gronden bij ‘onze’ hoogst spelende regionale amateurclubs SVV Scheveningen, Quick en Westlandia een basisplaats kan afdwingen?