dinsdag 15 maart 2011

Column: Voetbal als Japans puzzelstukje

Amsterdam,

Hieronder staat Mario's column die vandaag in dagblad Sp!ts staat afgedrukt.

dinsdag 15 maart 2011
Voetbal als puzzelstukje in Japans wederopbouwwerk
De mix van oosterse en westerse bouwstijlen van gewapend beton en het monotone uitzicht op de ononderbroken grijze huizenmassa tijdens de rit van het Narita-vliegveld naar het luxueuze The Mansions hotel maakten op mij weinig indruk. 
Tot de Azuba Towers opdoemden. 
Wat een leven, wat een actie, wat een kleurenexplosie veroorzaakt door de extraverte kledingkeuze van duizenden jongeren. Wat een discipline van de ontelbare verkeersdeelnemers en wat een ultramoderne snufjes en faciliteiten. 
Tokio. Wat een wereldstad! 
De FIFA had er eind 1997 goed aan gedaan mij de leiding van het WK-beslissingsduel Japan - Kazachstan toe te vertrouwen. Als de Japanse toerist Europa in vijf dagen kan doorkruisen moest het mij in vier dagen toch lukken om deze Aziatische metropool te ontdekken. 
Via metro en monorail werd ik met onwaarschijnlijke precisie op de gewenste bestemmingen afgezet. 
Een kort bezoek aan het Kabuki-theater waar veertien uur per dag de Japanse beschaving vanaf de Edo-periode wordt nagespeeld ontbrak natuurlijk niet. Ik voelde me er gelijk thuis, zeker toen ik hoorde dat kabuki ‘zich afwijkend gedragen’ betekent. 
Aansluitend naar het Kokugikan-stadion om samen met 30.000 Japanners het Sumo-worstelen te bekijken.
Fascinerend om te zien hoe die loodzware rikishi’s, na hun vaste rituelen te hebben afgewerkt, hun tegenstanders uit de ring probeerden te duwen.
Wat was ik verrast toen ik zag dat tussen de ringwegen huizenhoge netten waren opgehangen die dienst deden als ballenvangers voor de duizenden golfballetjes die van vijf, zes hoge driving ranges werden afgeslagen.
Een dag voor de wedstrijd zag ik al duizenden toeschouwers keurig in rijen geordend voor de toegangspoorten staan, hangen of voor hun opgeslagen tentjes liggen. 
Japan was duidelijk in de ban van het voetbal geraakt. 
In deze dagen denk ik vaak aan mijn eerste Japanse bezoek terug. 
Het mysterieuze land dat momenteel door aardbevingen, tsunami’s en nucleaire rampen is gekraakt en nu met de bekende Japanse efficiĆ«ntie aan de heropbouw begint. 
En daarbij ook het immens populaire voetbal als onmisbaar ingrediƫnt aanmerkt door het Japanse elftal de in maart geplande oefenwedstrijden tegen Montenegro en Nieuw Zeeland gewoon te laten spelen.