vrijdag 6 november 2015

Mario in Metro

Amsterdam, 6 november
home

'Vlak voor Klassieker het gevoel dat Kuip instort'

6 november 2015 om 08:30 door Johan van Boven
'Vlak voor Klassieker het gevoel dat Kuip instort'
Nog maar een paar minuten voordat er wordt afgetrapt. De supporters schreeuwen en springen. Het stadion schudt heen en weer. Dan gaat de klep van de spelerstunnel open. Nog meer herrie, nog meer beweging in het beton. Vuurwerk, gejuich, gescheld. De ene speler geniet met volle teugen van de elektrische sfeer, de andere speler doet het bijna in zijn broek.
Vlak voor de Klassieker ziet een scheidsrechter het allemaal om zich heen gebeuren. Mario van der Ende weet nog goed dat het een indrukwekkende ervaring was om de wedstrijd tussen Feyenoord en Ajax te leiden. „Als je in die tunnel staat, heb je het gevoel dat het stadion instort. Voor sommigen was dat een angstaanjagend gevoel. Zelf vond ik het juist wel mooi. Hoe gekker het eraan toe ging, des te mooier ik het vond.”
Een arbiter moet ijzersterk in zijn schoenen staan om het duel tussen de twee aartsrivalen in goede banen te leiden. Alleen al omdat het er op de tribunes zo intens aan toe gaat. „De haat en agressiviteit vliegt van de tribunes het veld over”, zegt ex-scheidsrechter Van der Ende. „In De Kuip is dat erger dan in Amsterdam. Dat maakt het de moeilijkste wedstrijd om te fluiten. Het heeft met persoonlijkheid te maken of je daar mee kunt omgaan of niet. Het is niet zo dat je in de winkel een onsje intensiteitsbestrijding kunt halen. Ik voelde me er wel in thuis.”

KRANTEN

Ook van de aanloop naar de wedstrijd kon Van der Ende altijd genieten. Kranten vol met verhalen over de Klassieker, praatprogramma’s waar het bijna nergens anders over ging. „En mensen die mij erop aanspraken als ik was aangewezen voor Feyenoord-Ajax.”
Björn Kuipers laat een groot deel van die zaken aan zich voorbij gaan. „Ik bereid me heel goed voor op een wedstrijd, maar kranten en voetbalprogramma’s laat ik links liggen”, aldus de arbiter. „Wij kunnen altijd een beroep doen op een video-analist van de KNVB, waarbij ik beelden van spelers en teams opvraag. In het geval van de Klassieker wil ik weten hoe Feyenoord en Ajax spelen, hoe ze het tegen elkaar doen, hoe de spelers in elkaar steken, enzovoort. Maar dat doe ik voorafgaand aan elke wedstrijd. Deze week heb ik Mönchengladbach-Juventus gefloten, dan is mijn voorbereiding precies hetzelfde.”

GEDRAG SPELERS

In de eredivisie is er wel degelijk een verschil tussen pak ’m beet Roda JC-Excelsior en Feyenoord-Ajax, weet ook Kuipers uit ervaring. „Er is meer spanning en meer druk, maar die voel ik zelf niet. Dat soort zaken bespeur ik vooral bij de spelers. Als wij ons als team gewoon goed voorbereiden op zo’n duel, is er geen reden om angst te hebben. Het is niet zo dat wij vanuit Zeist extra instructies of iets dergelijks meekrijgen, dat zou niet goed zijn. Een Klassieker kan heel moeilijk zijn, maar ook heel gemakkelijk. Dat ligt vooral aan het gedrag van de spelers.”
Zondag zijn alle ogen gericht op Bas Nijhuis. Niet in de laatste plaats omdat er na de vorige editie in het bekertoernooi kritiek was op Pol van Boekel, die heel veel toeliet. Van der Ende: „Ik hoop dat Nijhuis geconcentreerder fluit dan de voorgaande weken. Luuk de Jong van PSV had afgelopen weekend niet voor niets kritiek op hem. De spelers wisten niet meer waar ze aan toe waren. Als iemand in de eerste minuut een doodschop uitdeelt, moet hij gewoon rood geven. Klaar.”